Meer soorten van "logisch toch"?!
Wat zijn de gevolgen van een andere denkstijl?
Webinar - 's avonds - voor iedereen die belangstelling heeft
Dit webinar gaat vooral over het conceptuele denken dat mensen met o.a. ADHD, ADD, dyslexie, dyscalculie, dyspraktie, autisme en hoogbegaafdheid met elkaar gemeen hebben.
Eigenlijk houden wij helemaal niet deze labels! Wat al deze mensen met deze labels gemeenschappelijk hebben, is dat zij allemaal conceptuele denkers of rechterhersenhelft denkers zijn. Dat is iets anders dan een lijndenker zijn, wat de meeste mensen zijn. In plaats van mensen in een hokje te stoppen of daar een bepaalde diagnose of label op te plakken, spreken wij liever van neurodiversiteit. Neurodiversiteit is een ander woord voor een natuurlijke ontstane variatie in denkstijlen en de verwerking van prikkels in het brein.
Iedereen kent de verschillen die er kunnen zijn in het uiterlijk van mensen, zoals:
- een andere kleur haar, huid of ogen;
- grote of kleine mond, neus, vingers of tenen;
- verschillen in lichaamsbouw of lengte;
- etc.
Dan is het heel logisch dat er ook verschillen binnen in ons lichaam en dus ook in ons brein bestaan. Als rechtsbreinige behoor je in deze maatschappij tot een minderheid en dan heb je wel een probleem! Want dan is wat jij zegt of vindt al gauw niet logisch, anders of soms zelfs vreemd. Je past niet in ons linksbreinig georiënteerde onderwijssysteem en loopt meer kans om gestresst te raken, een burn-out te krijgen, depressief te geraken of ontslagen te worden. En daar zit je niet op te wachten!
Inhoud van het webinar:
Sjan Verhoeven gaat in dit webinar in op:
- wat is conceptueel denken;
- hoe werkt een conceptueel denkend brein;
- wat is dan dyslexie, AD(H)D, dyscalculie, dyspraktie, autisme en hoogbegaafdheid;
- faalangst en conceptuele denkers, een machtig verbond;
- hoe zij werkt met conceptuele denkers en welke resultaten zij behaald.
- de specifieke talenten van conceptueel denkers;
- zijn deze labels te "genezen"?
Praktische gegevens:
Datum: | Zie de Agenda |
Waar: | Vanuit jouw eigen stoel via Zoom. Soms ook op andere locaties, zie Nieuws of Agenda |
Tijd: | 19.30 – 21.30 uur (tenzij anders vermeld) |
Kosten: | € 15,00 - per persoon. U ontvangt een betaalverzoek via WhatsApp of de SMS. Het webinar is gratis voor leden van Impuls & Woortblind. U moet dan wel uw lidnummer in de "Vragen / opmerkingen" vermelden. |
Voor wie: | Voor alle conceptuele denkers, mensen met ADHD, ADD, dyslexie, dyscalculie, autisme en hoogbegaafdheid. Ook is het een interessante lezing voor hun partners en ouders van conceptueel denkende kinderen, voor professionals die conceptuele denkers begeleiden in bijvoorbeeld het onderwijs, de GGZ, de JGZ, etc. |
Over de spreker:
Sjan Verhoeven is zelf dyslectisch en hoogbegaafd, heeft ADHD en dyscalculie. Dat is een veel voorkomende combinatie en heeft alles te maken met de comorbiditeit van deze verschijnselen. Zij traint en coacht dagelijks volwassenen met dyslexie, AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid en dyscalculie. Zij heeft haar eigen worsteling met vooral haar dyslexie en ADHD omgezet in een methode om conceptueel denkers te laten functioneren vanuit hun kwaliteiten. En het werkt!
Reacties van deelnemers:
Ik wilde het jullie laten weten omdat ik enorme steun heb gehad aan de podcasts, het webinar en jullie luisterend oor, vooral het serieus nemen van onze hulpvraag is zo belangrijk. Het heeft mij en daarmee ook Merel de laatste positieve en krachtige zet gegeven om te volharden en meer en meer het vertrouwen in haarzelf terug te vinden dat zij veel meer kan dan ze altijd gedacht heeft. Ze was heel bang voor de 21-plus toets, bang dat ze die niet zou kunnen. Ze heeft samen met ons veel geoefend, dat heeft goed geholpen. Hoewel ze op één taalonderdeel wel HBO-niveau scoorde, terwijl ze dus dyslexie heeft, was het resultaat niet direct een positief advies richting HBO. Uiteindelijk heeft het Conservatorium de uitslag bekeken en ze hebben gelukkig ook erkend dat een dergelijke toets niet toereikend is om de capaciteiten van een persoon goed in beeld te brengen. Pfffffff. Haar droom om ooit naar het Conservatorium te kunnen gaan is uitgekomen. Ze zien het helemaal zitten met Merel. Ze gaan haar goed monitoren en ze krijgt de kans om te laten zien dat ze het kan. Ga vooral door met jullie belangrijke werk, zodat er nog vele anderen datgene kunnen gaan doen waar ze blij van worden, dat ze gezien worden, de erkenning krijgen en op de plaats terecht komen waar ze willen zijn, zich een heel mens voelen! 🙂"
Beste Sjan, ik wil je bedanken omdat wat je vertelde op veel vlakken echt heel herkenbaar was. Ook bedank ik je omdat jij dat pad van vallen en opstaan hebt willen bewandelen en onderzoeken, waardoor je nu vanuit je ervaringen dit met ons kon delen. En ook omdat je zo open was om je eigen gedachten te benoemen terwijl je een vraag beantwoordde, waardoor ik via jou inzicht kreeg in hoe het bij mij werkt. Dank, dank, dank. Ik heb geen idee hoe deze ervaring verder voor mij gaat werken, maar dat het helpt meer thuis te komen bij wie ik ben, weet ik zeker! Natuurlijk heb ik naar aanleiding van jouw lezing 1000 vragen, maar ik snap door jouw lezing nu ook dat dit ook bij dyslexie hoort. Heel veel blijmoedige groeten!”
Moeder, 61 jaar:
Nu snap ik waarom ik mijn dochter en mijn man niet altijd goed begreep. Hij praat altijd in conclusies en dan volg ik het niet meer. Sterker nog: ik irriteerde mij er altijd aan. Nu begrijp ik dat we gewoon allebei een andere manier van denken hebben. Dit had ik graag eerder geweten, maar vroeger was dit niet bekend."
Een deelneemster van de 4-daagse training, 28 jaar:
Ik heb weer genoten vanavond! Dank voor je lezing. Mijn ouders vonden het ook erg leuk, mijn moeder vooral herkenbaar en voor mijn vader gaf het weer wat meer duidelijkheid en begrip. Het was voor mij erg fijn om mijn ouders te kunnen laten zien waar ik nu mee bezig ben en wat mij zo goed doet! Na afloop had ik weer een brede lach op mijn mond en was ik vol energie! ;) Dank!"