Blog: "Hoe bestaat het!?"
Wat was het een verademing toen ruim 10 jaar geleden de term neurodiversiteit opdook als het ging om mensen met een label als AD(H)D, TOS, ASS of autisme, DCD of dyspraxie, dyslexie en/of dyscalculie. Nel Hofmeester is in Nederland ook een belangrijke aanjager in het gebruik van deze term geweest, waarvoor dank! Eindelijk was er met dit nieuwe kader ook oog voor de sterke kanten van deze labels, die wij zien als vormen van conceptueel denken. Hierover hebben wij een artikel gepubliceerd als blog op de website van Impuls & Woortblind in juni 2024. Klik hier om het te lezen. Politiek. Altijd heb ik een lastige relatie gehad met politiek: beloftes die gedaan worden en vervolgens door de vele gesloten compromissen niet nagekomen worden. De intriges, machtsmisbruik, achterkamertjespolitiek, en ga zo maar door. ....... Een goede uitzondering is Marjolein Moorman, een vrouw die uitkomt voor de fouten die gemaakt zijn, die oprecht zorgen heeft over het onderwijs en die zich hiervoor zeer strijdbaar inzet. Echt een aanrader! Alles willen weten, niets willen missen, alles opnemen, pfff, uitgeput! Vanochtend ging ik naar de yoga en net voordat ik de yogaruimte binnen wilde stappen, begon een andere deelnemer tegen niemand in het bijzonder te praten over het coronanieuws: “Oh jee, het is niet zeker dat de sportschool openblijft!” Ik zei meteen: “dat wil ik niet horen!” Uiteraard ook niet helemaal aardig van mijzelf, maar ik stond meteen in de irritatiestand. Ik stond weer 'aan', terwijl ik hier kwam om te ontspannen. Ik kan het niet laten om te reageren op dit artikel in de NRC van 2oktober 2021. Jongeren (hoogopgeleid) zeggen zelf dat ze steeds slechter gaan spellen en dat ze dat vervelend vinden. Ze zeggen ook dat als ze aan het daten zijn en ze een berichtje - via bijv. WhatsApp (!) - krijgen met een spelfout erin, ze de persoon erachter afschrijven. Dat lijkt mij nu echt zonde: achter die slechte spellers zitten heel veel leuke mensen en ik kan het weten! Ik zie ze dagelijks bij mij in de praktijk en ik kan echt elke keer weer genieten van deze mooie mensen. Gezegend zijn de kinderen met dyslexie in deze tijd omdat het veel sneller ontdekt wordt en ze zoveel begeleiding krijgen! Gezegend? Nou, zeker niet allemaal. Yuri: "Ik heb heel veel ondersteuning gehad in mijn leven op dyslexie, iets waar ik heel blij voor moet zijn en toch voelt het niet zo. Het voelde meer alsof ik aan het basketballen was in een heel goed team met mannen van 2 meter lang, zelf ben ik 1.60 meter. Ik moet hard mijn best doen om mee te kunnen komen, dat betekent dat ik 2 meter lang moet worden, maar dat gaat me natuurlijk nooit lukken!" Vergeleken met 50 jaar geleden is er maar weinig veranderd! Gisteren zag ik de film "Hidden Figures" weer eens en het verschil tussen witte en zwarte mensen bestaat nog steeds, net als die tussen hoge en lage klassen en mensen met en zonder labels als dyslexie, autisme, dyscalculie, ADHD, ADD of hoogbegaafdheid. Deze maatschappelijke ongelijkheid is in het nadeel van ons allemaal! BOA-examens zijn voor conceptueel denkers, en vooral voor mensen met dyslexie, vaak grote struikelblokken. Zo is een klant, laat ik hem Pim noemen, al een aantal keren gezakt voor het examen "Proces-verbaal van Bevindingen". Pim werkt als buitengewoon opsporingsambtenaar en moet jaarlijks een aantal schriftelijke examens afleggen. Elk jaar weer. Als hij niet slaagt, wordt hij ontslagen. Het maakt niet uit dat hij hartstikke goed is in zijn werk of hoe lang hij zijn werk al doet. Jongeren die van school komen zonder startersbewijs! Ik kom het regelmatig tegen: jongeren die het op het MBO niet lukt om de benodigde verslagen te schrijven en dan te horen krijgen dat ze niet gemotiveerd zijn of dat ze beter hun best moeten doen. Dit alles onder het motto: "Doe je beter je best, dan lukt het schrijven wel, want schrijven is immers niet zo moeilijk, je hoeft alleen te noteren wat je gedaan hebt." En dat is een grote misvatting! Een student in mijn 4-daagse training maakte de opmerking: "Wat heeft het nog voor zin om te gaan studeren, deze taaltoets haal ik toch niet". Hoe triest kan het zijn, dat je gemotiveerd bent, dat je intelligent bent en dat je toch de studie uitgegooid wordt vanwege een taaltoets! Een toets die gedaan moet worden met het argument: “Als je instructies niet kunt lezen, kun je de opdrachten niet uitvoeren.“ Een argument waarop ze nota bene in de taaltoets niet getoetst worden! Hoezo neurodivergent en neurotypisch? - Artikel
Helaas wordt de mooie term neurodiversiteit ons inziens alweer vertroebeld door er de termen neurotypisch en neurodivergent aan toe te voegen. Een beweging die wij ongewenst vinden.
Wil je meer artikelen van en over ons en over het conceptuele denken lezen? Klik hier.Fan van Marjolein Moorman
Is Rood de toekomst voor goed onderwijs?
Hooggevoeligheid - Snel 'aan' staan!
Hoezo eerst spellen, dan pas daten?
Nooit aan de norm kunnen voldoen!
Maatschappelijke (On)Gelijkheid!?
BOA-examens te standaard!
Jongeren van school zonder startersbewijs!?
Kapitaalvernietiging onder jongeren.