Jongeren van school zonder startersbewijs!?
Jongeren die van school komen zonder startersbewijs! Ik kom het regelmatig tegen: jongeren die het op het MBO niet lukt om de benodigde verslagen te schrijven en dan te horen krijgen dat ze niet gemotiveerd zijn of dat ze beter hun best moeten doen. Dit alles onder het motto: "Doe je beter je best, dan lukt het schrijven wel, want schrijven is immers niet zo moeilijk, je hoeft alleen te noteren wat je gedaan hebt."
En dat is een grote misvatting!
Bij veel dyslectisch studenten wordt nog wel gezien dat de spelling niet klopt en met een beetje geluk worden ze daarin ontzien. Hebben ze geen geluk, dan is alleen dat al een reden om telkens weer te zakken. Maar een veel groter probleem wordt helemaal niet gezien bij studenten met dyslexie, evenals bij studenten met bijvoorbeeld ADHD, ADD, autisme, dyscalculie, dyspraxie en hoogbegaafdheid!
Het probleem is het omzetten van de beelden die ze in hun hoofd hebben, beelden zonder kop en staart, in zinnen met woorden.
In hun hoofd ziet het er perfect uit, is het beeld compleet maar een beeld zonder taal, gaan de associaties maar door en weten zij door de veelheid aan informatie niet waar ze moeten beginnen met schrijven. Het probleem is ook dat ze zich dat vaak niet realiseren én dat ze daar geen handvatten in hebben gekregen. Het probleem is ook dat deze jongeren achterblijven met het idee dat het aan hen ligt, dat ze niet gemotiveerd zijn en dat is niet zo!
Het gevolg is dat ze - ondanks de goede cijfers voor alle andere onderdelen - teruggezet worden naar een lager niveau waar alles nogmaals herhaald wordt en dat ze nog steeds geen handvatten krijgen om te gaan schrijven. Ook daar lukt het verslagen maken niet. Het gevolg: nog meer onvoldoendes en weggestuurd worden zonder diploma, zonder startersbewijs en met een studieschuld.
Er wordt te weinig gevraagd:
Hoe komt het nu dat het niet lukt?
Hoe hard heb je er al voor gewerkt?
Wat heb je nodig?
Wie kun je om hulp vragen?
Dit zijn jongeren die vaak creatief en slim zijn, die goed zijn in improviseren of snel oplossingen kunnen bedenken voor complexe problemen, die praktisch zijn, die goed kunnen zien welke volgende stappen ondernomen moeten worden, die niet bang zijn om buiten de gebaande paden te gaan, die innovatief zijn.
Het zijn deze jongeren die zonder diploma van school gestuurd worden. Is dit wat we voor ogen hebben met de jeugd die "de toekomst" heeft? Hebben zij zo wel een toekomst? Of laten we hun toekomst beginnen met een slecht zelfbeeld, geen startersbewijs en een huizenhoge studieschuld?