Minder afleiding door snellezen!
Waarom zou je sneller willen lezen? Kunnen conceptueel denkers überhaupt wel sneller leren lezen? Het antwoord is JA! Sjan legt in deze filmpjes uit waarom dit zo handig is voor ALLE conceptueel denkers en dyslectici in het bijzonder én waarom iedereen dit kan.
Waarom zou je sneller willen lezen?
Even een aantal feiten op een rij over lezen:
- Veel conceptueel denkers - en dus niet alleen de dyslectici - maar regelmatig ook mensen met ADD, ADHD, dyscalculie of autisme, lezen gemiddeld 50 tot 150 woorden per minuut.
- De gemiddelde leessnelheid van mensen is 250 woorden per minuut.
- Alle conceptueel denkers zijn over het algemeen beelddenkers en vaak sneller afgeleid door hun eigen beelden tijdens het lezen dan niet-conceptueel denkers (ofwel de lijndenkers). Wanneer je leest vormt je geest allerlei beelden of plaatjes bij de tekst die je leest. Ook kan het zijn dat bepaalde woorden of zinnen associaties of herinneringen van jezelf oproepen. Dat vertraagt het lezen vaak enorm!
- Beeld- of conceptueel denkers zijn hele snelle denkers. Het denken in beelden, plaatjes filmpjes, concepten, etc. geeft héél véél informatie tegelijkertijd, veel meer dan wanneer je in taal denkt. Wanneer je dan leest met een snelheid ergens tussen de 50 en 250 woorden per minuut, heeft je brein simpelweg te weinig te doen! Daarom raak je afgeleid, kun je je zogenaamd 'niet concentreren'. De clou voor alle conceptueel denkers: Hoe sneller je leest, hoe hoger je concentratie!
- Bij een leessnelheid van 600 woorden per minuut STOPT je geest met het produceren van associaties, beelden of herinneringen die ontstaan tijdens het lezen. Boven die snelheid lees je alleen nog maar en kun je alle informatie in je opnemen die je leest. Dan kun je je dus ook beter concentreren! Dan wordt lezen ook veel leuker want je leert iets nieuws of beleeft in korte tijd een heel avontuur.
Wil je deze leessnelheid ook bereiken? Volg onze training of doe enkele coachgesprekken! Voor leerlingen van de middelbare school en studenten hebben we ook deze workshop: Snellezen en studeertechnieken.
Wat is het record snellezen?
Veel mensen claimen wereldrecordhouder snellezen te zijn:
- Sean Adam (van wie Sjan het geleerd heeft) : 3850 woorden per minuut.
- Anne Jones (las deel 7 van Harry Potter in 47 minuten) : 4251 woorden per minuut
- Howard Berg (staat in het Guinness Book of Records) : 25.000 woorden per minuut
- Maria Theresa Calderon (getest op een Amerikaanse universiteit met 100% geheugen voor de inhoud van de tekst) : 80.000 woorden per minuut
Wij zijn zelf al heel trots op het record van een klant van ons:
Al na 1,5 uur oefenen tijdens een coachgesprek "Effectief werken met dyslexie" heeft een 54-jarige directeur van een internationaal bedrijf ons laatste record snellezen gebroken. Zijn beginsnelheid was 288 woorden per minuut. Dit is net iets boven de gemiddelde leessnelheid. Zijn eindsnelheid ligt nu op 3460 woorden per minuut. Dat is 13 keer zo snel. Hij kon van de gelezen tekst 4 keer zoveel navertellen als in het begin. Zo zie je maar dat ook als je al wat ouder bent, de hersenen nog heel flexibel zijn."
Leer ook snellezen! Meld je aan voor een cursus!
De clou van het snellezen
De clou van snellezen is niet dat je opnieuw leert lezen, maar dat je gaat lezen vanuit wat je weet en vanuit het weten dat je het kan. Dat vraagt een bewustwording van hoe je leest en is niet voor iedereen even gemakkelijk. Het is wel voor iedereen haalbaar om die draai te maken.
Van alle conceptueel denkers hebben dyslectici het meest moeite met lezen. Zij hebben vaak spellend leren lezen - letter voor letter - en dat maakt ze tot nog langzamere lezers. In het snellezen gaan we ervan uit dat je gewoon kunt lezen en dat het spellend lezen niet meer nodig is.
Andere conceptueel denkers raken vooral veel afgeleid tijdens het lezen waardoor ze moeite hebben zich te concentreren en veel langzamer lezen dan nodig is.
In het snellezen leren we je om "radend" te lezen. Dat is een veel snellere manier van lezen waarmee je toch niets mist in het lezen. Veel conceptueel denkers kunnen zich dit niet voorstellen, maar zodra ze eenmaal over de drempel zijn gestapt, willen ze niet anders meer.
Tip:
Lees meer over het verschil tussen spellende lezers en radende lezers in hoofdstuk 3 van ons boek "Dyslexie: stoornis of intelligentie".
Wil je jezelf leren snellezen?
Lees dan hoofdstuk 8 van ons boek "Dyslexie: stoornis of intelligentie".
Dit boek gaat over dyslexie, maar omdat het vooral veel over het conceptueel denken en faalangst uitlegt én veel praktische strategieën aanbied voor snellezen / gemakkelijker communiceren / orde- en timemanagement / en nog veel meer, is het voor ALLE conceptueel denkers een handig boek!