Nooit aan de norm kunnen voldoen!
Gezegend zijn de kinderen met dyslexie in deze tijd omdat het veel sneller ontdekt wordt en ze zoveel begeleiding krijgen! Gezegend? Nou, zeker niet allemaal.
Een opmerking van Yuri tijdens een 4-daagse training:
"Ik heb heel veel ondersteuning gehad in mijn leven op dyslexie, iets waar ik heel blij voor moet zijn en toch voelt het niet zo. Het voelde meer alsof ik aan het basketballen was in een heel goed team met mannen van 2 meter lang, zelf ben ik 1.60 meter. Ik moet hard mijn best doen om mee te kunnen komen, dat betekent dat ik 2 meter lang moet worden, maar dat gaat me natuurlijk nooit lukken. Ofwel de ondersteuning die ik gehad heb, was er opgericht dat ik moest oefenen op iets wat ik naar mijn gevoel nooit kon bereiken.
Ik heb uiteindelijk mijn VWO-diploma gehaald, maar ik begrijp nog steeds niet hoe ik het gedaan heb. Ik kan haast niet accepteren dat ik dat diploma heb, vooral omdat ik het lastig vind mezelf als slim te zien en nog steeds moeite met lezen en schrijven heb. Desondanks had ik het reuze naar mijn zin op de universiteit. In mijn 1e baan begreep ik niet dat mensen mij niet begrepen, ze vonden dat ik te hard liep, te snel wilde. Ik ging in een heel korte tijd van een junior naar een senior functie, dat kon niet iedereen waarderen. Zelfs ikzelf niet, want ik voelde mij nog steeds de te korte basketballer. Nu, in mijn 2e baan, gaat het beter. Nu ik de training "Effectief werken" gevolgd heb, begrijp ik veel meer van mezelf en hoe het komt dat ik ondanks de worstelingen op school goed kan zijn in mijn werk. Nu hoef ik niet meer te basketballen, maar kan ik mijn eigen ding doen!"
Ik vind het werken aan het zelfvertrouwen van kinderen met dyslexie net zo belangrijk als het oefenen met lezen en schrijven. Zoveel volwassenen komen in onze praktijk met het gevoel dat ze dat niet kunnen: lezen en schrijven. Het gevoel van eigenwaarde wordt daar enorm door bepaald, want ergens sluimert toch de gedachte dat als je dat niet kunt, dat je dom bent. Dyslexie betekent niet dat je niet kunt lezen en/of schrijven. Het betekent dat het leren ervan, het automatiseren van de taal, moeilijk gaat. Maar ook dat leer je niet in de begeleiding die je als dyslectisch kind krijgt! En zo blijf je gemakkelijk in de overtuiging hangen dat je niet aan de norm kunt voldoen. Zonde!
Wil je meer weten over de 4-daagse training? Klik hier.